Persondatapolitik

I forbindelse med udøvelse af juridisk bistand behandler Advokatfirmaet Mia Stubman (advokatvirksomheden) personhenførbare oplysninger (persondata) om sine klienter. 

I relation til dine persondata, vil Advokatfirmaet Mia Stubman være dataansvarlig:

Advokatfirmaet Mia Stubman

H.P. Hansens Plads 32, 4200 Slagelse

CVR-nr.: 4419196

Telefon: 2911 6618

mia@adv-stubman.dk 

Advokatfirmaet overholder gældende lovgivning i sin håndtering af persondata, og har indrettet arbejdsgange og systemer således, at databeskyttelseslovgivningen overholdes.

Behandling af persondata som en del af den juridiske rådgivning

Hos Advokatfirmaet Mia Stubman behandles persondata om dig som en uundgåelig del af den rådgivning, som ydes og i den løbende kontakt med dig. 

For at beskytte dine persondata bedst muligt vurderes, hvor høj risikoen er for, at databehandlingen påvirker dine grundlæggende rettigheder negativt, og behandler dine persondata ud fra følgende grundlæggende principper:

  • Behandlingen sker på en lovlig, rimelig og gennemsigtig måde i forhold til dig.
  • Behandlingen er underlagt en formålsbegrænsning.
  • Behandlingen sker ud fra et princip om dataminimering.
  • Behandlingen sker ud fra et princip om rigtighed, der skal sikre, at de data vi behandler om dig er korrekte og ajourførte.
  • Behandlingen sker ud fra et princip om opbevaringsbegrænsning.
  • Behandlingen sker ud fra et princip om integritet og fortrolighed.

Typer af personoplysninger

I forbindelse med udøvelse af juridisk rådgivning behandles persondata om dig, som blandt andet omfatter:

  • Navn
  • E-mailadresse
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Økonomi
  • Formue
  • Familieforhold
  • Forsikringsforhold
  • Tidligere bopæl
  • Relationer til tredjepart

I nogle tilfælde behandles særlige persondata (personfølsomme data) om dig, der omfatter:

  • Helbredsmæssige forhold

Formålet med behandling af persondata, samt det juridiske grundlag herfor

Advokatvirksomheden indsamler og opbevarer dine data til specifikke og legitime formål, for eksempel:

  • Når du registreres som klient eller kontaktperson i sagssystem med henblik på den løbende korrespondance og fakturering
  • Når oplysningerne skal bruges til at få et overblik over sagens faktum, og dermed skabe det bedst mulige grundlag for at bistå og rådgive dig juridisk
  • Når virksomheden er forpligtede til at indhente oplysninger i henhold til Hvidvaskloven

Når oplysningerne indhentes hos dig, eller hos tredjepart vil du blive oplyst om, at oplysningerne indhentes, og til hvilke konkrete formål.

Hvis det senere er nødvendigt at benytte oplysningerne til et andet formål end det oplyste, vil du blive kontaktet og dit samtykke indhentet hertil.

Hjemmelen (retsgrundlaget) for at behandle dine persondata vil typisk være:

For almindelige persondata:

  • Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, a: Samtykke
  • Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, b: Opfyldelse af kontrakt
  • Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, c: Retlig forpligtelse
  • Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, d: Beskyttelse af dine eller andre private personers eller vitale interesser
  • Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, f: Interesseafvejning

For særlige (personfølsomme) persondata:

  • Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, a: Samtykke
  • Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, c: Beskyttelse af dine eller andre private personers vitale interesser
  • Databeskyttelsesforordningens art. 9, stk. 2, f: Nødvendigt for at retskrav kan fastlægges

I forbindelse med indhentelsen af dine persondata vil du blive oplyst om, hvilke(n) hjemmel, der ligger til grund for behandlingen.

Omfanget af data

Inden dine persondata behandles, undersøges om det er muligt at minimere mængden af persondata i forhold til formålet med behandlingen. Det undersøges også, om nogle af de datatyper som bruges, kan bruges anonym eller pseudonymiseret form. Det er muligt hvis det ikke påvirker advokatfirmaets forpligtelser over for offentlige myndigheder eller virksomhedens daglige drift negativt.

 Advokatvirksomheden indsamler, behandler og opbevarer kun de persondata, der er nødvendige for at opfylde de tilsigtede formål. Derudover kan det ved lov besluttes, hvilken type data det er nødvendigt at indsamle og opbevare i forhold til at drive advokatfirma. Typen og omfanget af de persondata, som behandles, kan også være påkrævet for at opfylde en kontrakt eller anden juridisk forpligtelse.

Kontrol

Det kontrolleres løbende, at dine persondata ikke er forkerte eller vildledende i det omfang det er muligt. I den forbindelse bedes du oplyse om relevante ændringer i dine persondata.

Sikkerhed

For at beskytte dig mod, at uvedkommende kan få adgang til dine persondata, benyttes IT-løsninger, som automatisk sikrer, at al data kun er tilgængelige for relevante personer. 

Videregivelse af persondata

Som en del af bistanden er advokatvirksomheden til tider forpligtet til at videregive persondata til tredjeparter. Dette kan eksempelvis være i forbindelse med behandlingen af en retssag, opfyldelsen af ejendomshandel og i mange andre sammenhænge.

 Tredjeparter omfatter eksempelvis:

  • Domstolene
  • Modpartens advokater
  • Ejendomsmæglere
  • Forsikringsselskaber
  • Revisorer
  • Kreditorer (kreditorinformation)

 Udlevering af persondata til en tredjepart vil altid være retligt begrundet og i øvrigt nødvendig for at opfylde dine eller din virksomheds berettiget interesser.

Klienters rettigheder

Indsigtsret

Du kan på anmodning få indsigt i hvilke persondata og kategori af persondata som behandles om dig og hvad formålet med behandlingen er, hvis du ikke allerede er oplyst herom. Du kan også få indsigt i, hvor længe dine persondata opbevares, og hvem der i øvrigt har adgang til dine persondata.

Indsigelsesret

Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod behandlingen af dine persondata og trække et tidligere udstedt samtykke til behandling af dine persondata tilbage.

Du skal dog være opmærksom på, at der vil være visse persondata, som vil kunne behandles uden dit samtykke, hvis advokatvirksomheden har en berettiget interesse, og hvis beskyttelsen af dine interesser ikke overstiger denne interesse.

Ret til berigtigelse

Hvis du mener, at de persondata, som behandles om dig, er unøjagtige eller vildledende, har du ret til at få dem rettet.

Ret til at få persondata begrænset eller slettet

Så længe du er klient hos Advokatfirmaet Mia Stubman og op til 10 år efter, at klientforholdet er ophørt opbevares dine persondata med henblik på opfyldelse af offentlige forpligtelser, og med henblik på eventuelle juridiske tvister.

I nogle tilfælde vil advokatvirksomheden dog have en forpligtelse til at slette dine persondata tidligere. Dette gælder f.eks., hvis du trækker et samtykke tilbage, eller hvis opbevaringen af dine persondata ikke længere er nødvendige for de angivne formål.

Hvis du anmoder om at få rettet eller slettet dine personlige data, undersøges om betingelserne herfor er opfyldt, og i så fald foretages de nødvendige ændringer eller sletninger snarest muligt.

Ret til dataportabilitet

Hvis du anmoder om at få oplyst, hvilke persondata advokatfirmaet behandler om dig, og betingelserne herfor er til stede, er du berettiget til at disse overgives til dig i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. Hvis du anmoder om det, og det er teknisk muligt sørges for at transmittere de ønskede persondata direkte fra advokatfirmaet til en tredjepart.

Ret til at klage

Hvis du mener, at dine persondata behandles i strid med gældende lovgivning eller andre juridiske forpligtelser, har du ret til at indgive en klage til Datatilsynet dt@datatilsynet.dk.

 


Kontakt 

Adresse

H.P. Hansens Plads 32, 4200 Slagelse

E-mail
Telefon